ارسال پاسخ

۲۹ مرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3024

pvc-asso.ir

لوله های  PVC تحت فشار اصلاح شده

لوله های  PVC اصلاح شده از نظر ترکیب مشابه با لوله های  PVC تحت فشار است که بیش از 40 سال در استرالیا استفاده می شود.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

تفاوت در این است که در این نوع لوله ها یک اصلاح کننده ضربه برای تغییر مکانیسم شکست اضافه می شود. بنابراین این مواد رفتاری داکتایل خواهند داشت علاوه بر این شرایط پردازش نیز بهینه شده است تا بهره مندی کامل از اصلاح کننده حاصل شود. یکی از جنبه های مهم لوله های  M-PVC فرمولاسیون است و شرایط پردازش به گونه ای است که ترکیب بهینه ای از استحکام و انعطاف پذیری حاصل می شود.

 

تاریخچه

 اولین اصلاح کننده های ضربه برای  PVC در سال 1950 توسعه یافتند و به طور کلی در جایی مورد استفاده قرار گرفت که نیاز به چقرمگی بالا نگرانی اصلی است. یعنی جای که قربانی کردن استحکام برای دستیابی به سطح بالایی از چقرمگی قابل قبول است. چنین کاربردهایی شامل سایدینگ خانه ، فریم پنجره و لوله های گازی در استرالیا و هلند و لوله های معدنی در  افریقای جنوبی است. در این کاربردها حداکثر مقدار چقرمگی مورد نیاز است و مقداری کاهش در استحکام تحمل می شود. اخیرا در انگلیس و افریقای جنوبی مشخص شد که با بهینه سازی شرایط پردازش و افزودن اصلاح کننده می توان ترکیبی از استحکام و چقرمگی بالا را بدست آورد.

 

لوله های تولید شده بر این اساس حدود 10 سال پیش به صنعت آب انگلستان و بعد از آن در مدت کوتاهی در افریقای جنوبی معرفی شدند. لوله های  MPVC برای اولین بار در سال 1996 در نیوزلند تولید شد و از سال 1997 در استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ویژگی های لوله های  MPVC

 همانطور که گفته شد یکی از جنبه های مهم لوله های  MPVC دستیابی به ترکیبی از استحکام و چقرمگی بالاست. این استحکام در وهله ی اول  توسط آزمون فشار اندازه گیری می شود اما چقرمگی  با چند روش ارزیابی می شود.

 

در مرحله ی اول لوله ها توسط آزمون ضربه سقوط آزاد مورد بررسی قرار می گیرند. لوله های مردود در این آزمون دچار شکست می شوند.

 

در مرحله ی دوم  نمونه لوله ها با شکاف های تیز و طولی برش داده شده درسطح خارجی تحت آزمون فشارقرارمیگیرند .لوله های چقرمه به دلیل از بین رفتن ضخامت دیواره فقط متحمل یک کاهش استحکام میشوند ، نه به دلیل هندسه شکاف. یعنی لوله ها هیچ نشانه ای از حساسیت به شکاف ندارند.

 

و در نهایت  یک تست برای ارزیابی استحکام و چقرمگی هر دو باهم در یک زمان وجود دارد. این تست حلقه ی  C  ناچدار است که اندازه گیری مقاومت تسلیمی و عدم وجود حساسیت به شکاف را ارائه می دهد.

 

 افزایش ظرفیت هیدرولیک

لوله های MPVC  به دلیل چقرمگی افزایش یافته با دیواره نازک تر از  PVC معمولی تولید می شوند این بدان معنی است که  قطر داخلی بیشتر است لذا سرعت جریان افزایش می یابد. بسته به رده لوله این افزایش سرعت جریان تا 15% امکان پذیر است. در نمودار زیر مقایسه بین انواع لوله های  PVC  از لحاظ سرعت جریان با یک رده فشاری یکسان نشان داده شده است.

 

استاندارد استرالیایی  AS/NZS 4765 برای لوله های  MPVC در کاربردهای تحت فشار منتشر شده است. این استاندارد لوله ها در ابعاد 100 تا 600 میلیمتر را پوشش می دهد و در بسیاری موارد با ویژگی های منتشر شده در انگلستان و آفریقای جنوبی مشابه است.

 

شکل زیر راهنمای نصب لوله های  MPVC را نیز نشان داده است که با لوله های  UPVC  معمول تفاوتی ندارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد